Ogólnie mówiąc tablice są serią elementów tego samego typu umieszczone w następujących po sobie kolejnościach w pamięci programu do których można się odwołać za pomocą unikatowego indeksu, który określa jego położenie w tej tablicy.
Aby to lepiej zrozumieć popatrzmy na poniższy przykład.
Tym razem do sprawdzenia działania naszego kodu użyjemy darmowego kompilatora dostępnego online pod adresem: http://cpp.sh
Nasz program wygląda tak:
#include
using namespace std;
int foo [] = {1, 2, 7, 4, 1};
int n, result=0;
int main ()
{
for ( n=0 ; n<5 ; ++n )
{
result += foo[n];
}
cout << result;
return 0;
}
W kodzie na początku zdefiniowaliśmy tablicę o nazwie foo, która przechowywać będzie zmienne liczbowe o czym świadczy instrukcja int.
Definiując tablicę używamy po nazwie tablicy nawiasów kwadratowych [ ] a następnie przypisujemy do niej wartości w klamarch { } , odzielając kolejne wartości przecinkiem.
W kolejnej linijce kodu zdefiniowaliśmy dwie zmienne o nazwie n i result, którym przypisaliśmy od razu wartość równą zeru.
Następnie w częsci głownej programiu main () umieściliśmy pętlę for , w której ustaliliśmy ilość jej powtórzenia na podstawie warunków sterowanych przez wzrastającą zmienną n.
Wewnątrz pętli umieściliśmy instrukcje mówiącą, że do zmiennej result ( która wynosi na początku 0 ) będzie dodawana wartość odpowiadająca zmiennej z tablicy foo.
W nawiasie tablicy foo umieściliśmy zmienną n, która wskazuje indeks konkretnej warości z tablicy foo.
Po wykonaniu pętli program jest proszony o zwrócenie wartości result, która będzie wynikiem sumy wszystkich wartości od 0 do 5 z tablicy foo.
Taki sposób sumowania zmiennych z tablicy jest bardziej praktyczny i poleca się używanie takiej formy kodowania niż robienie to w taki sposób:
result = foo[0] + foo[1] + foo[2] + foo[3] + foo[4] + foo[5]
Lecz jak by nie patrzeć program poda taką samą wartość w obu przypadkach.
Teraz przepiszmy ten program do kompilatora i sprawdźmy czy działa.
Wynikiem powinna być suma wprowadzonych do tablicy liczb, czyli w tym przypadku powinno zwrócić wartość 15.
Możemy popróbować pozmieniać zmienne z tablicy, aby upewnić się, że program działa prawidłowo.
Zapraszamy do następnych lekcji.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńNa pewno są jeszcze osoby czy firmy które używają Visual Studio do programowania. Ja swoje aplikacje webowe od zawsze zlecałem dla https://craftware.pl gdyż chcę aby były robione przez osoby znające się na pisaniu oprogramowania. W sumie w jakim języku programowania oni piszą tego nie wiem, najważniejsze że wszystko działa jak należy.
OdpowiedzUsuń